Read My World Festival // Dag 3

8 okt 2016
GEWEEST

      

Een overzicht van de programma’s tijdens de derde dag van het Read My World Festival in 2016.

Touki Delphine Experience

Ook op zaterdagavond begeleidt festivalband Touki Delphine Experience weer een groep schrijvers met hoekige electro, lome midtempo beats en ratelende percussie. De coole gasten van TDE hebben een rep to protect op het gebied van film- theateren popmuziek, en kunnen als geen ander on the spot improviseren met schrijvers, dichters en zangers. Op zaterdag gaan ze dit vanaf 20.00 uur elk heel uur in de foyer laten horen en zien!

Literaire Vuurpotpourri

Zaterdagavond worden de vuren ontstoken in de mooiste tuin van Amsterdam en nemen muzikanten en verhalenvertellers daarbij plaats om al vertellend en zingend de nacht in te luiden. Verwacht bij die vuren bijvoorbeeld violist, trompettist en verhalenverteller Dolan Jones die samen met Anje Robertson de geschiedenis van een teruggevonden viool zal terughalen, een geschiedenis die leidt van Amsterdam naar (nazi) vernietigingskampen. Dean Bowen zal plaats nemen bij het vuur om daar zijn poëzie ten gehore te brengen. Columnist en verhalenverteller Esra Seval Dede put inspiratie voor haar verhalen uit haar eigen leven als jonge vrouw met een Turkse achtergrond in Nederland. Een perfect programma om je door de tuin dolend en in het vuur turend mee te laten slepen naar alle uithoeken van taal, klank en wereld.

Dichtersmarathon Nieuwe Stijl

In de Dichtersmarathon nieuwe stijl lezen twintig dichters werk van zichzelf en één gedicht van een buitenlandse dichter naar keuze. Ze trekken voorbij als stemmen in een weldadig lang gesprek, waarbij je vrijelijk aan en af kunt haken. Er wordt geen tijd verspild met aankondigingen; zonder de betovering te verbreken volgen ze elkaar op: podiumbeesten en prevelaars, abstractici en anekdotici, guppies en geriaten. Poëzie is niet moeilijk! Poëzie is spannend, werelds, divers en vooral: lees-, beluister- en bewoonbaar.

Met Rick de Leeuw, Anneke Claus, CAConrad, Marieke Rijneveld, Oksana Zabuzhko, Anne van Amstel, Neske Beks, Maartje Smits, Mia You, Umeu Bartelds, Dean Bowen, Julia Fiedorzcuk, Andriy Lyubka, Iryna Vikyrchak, Erik Jan Harmens, Elly de Waard, Maria Barnas, Rob Schouten, Marjolijn van Heemstra, Ricardo Domeneck en Menno Wigman.

ROOTS!

Roots! is een programma over de invloed van literatuur op iemands kunstenaarschap. Met welke literatuur kwam je als kind of jongvolwassene in aanraking? Op welke manier hebben deze werken jouw geluid als maker gevormd? Naema Tahir, Neske Beks, Lisa Weeda, Daria Bukvić en Andrey Kurkov creëren binnen hun discipline een interpretatie van het thema en gaan aanvullend in gesprek met Kirsten van den Hul.

Let Me Tell You ’bout The Words And The Bees

Het politieke engagement lijkt haar rentree te hebben gemaakt in de Nederlandse literatuur. Er wordt echter weinig geschreven over het milieu en tegen haar vervuilers. Twee dichters, Julia Fiedorczuk en Maartje Smits, hebben in aanloop naar het festival met elkaar van gedachten gewisseld over hun schrijven en welke rol het milieu daarin speelt. Vandaag zullen zij elkaar voor het eerst in levenden lijve ontmoeten. Met beeldend kunstenaar Klaske Oenema en saxofonist Jan Klug treden ze ’s avonds op tijdens een performance met poëzie, muziek en beeld.

Why We (Don’t) Love Our Dictators

In Europa denken we nog steeds dat onze parlementaire democratie het beste regeringsmodel ter wereld is. De werkelijkheid laat iets anders zien. In Rusland is Vladimir Poetin nog nooit zo populair geweest. In Turkije is Erdogan voor veel mensen een held. Steeds vaker hoor je de roep om ‘een sterke leider’, hoe komt dat? Zit het ergens in de mens, dat verlangen jezelf ondergeschikt te maken aan een leider? Why we (don’t) love our dictators is een inhoudelijk én onderhoudend programma met columns, discussie en cabaret.

Elephant In The Room

‘Don’t mention the war,’ de gevleugelde Fawlty Towers-uitdrukking, dringt zich onvermijdelijk op wanneer je als festival je pijlen richt op Polen en de Oekraïne. Het grote boze R-woord hangt continu als een zwaard van Damocles boven alle gesprekken, voordrachten en discussies die de komende dagen gevoerd zullen worden. Toch is het in de loop van de geschiedenis altijd de taak van de schrijver geweest om de oorlog juist wél te noemen. In Elephant in the room zoomen we in op de Oekraïense situatie: wat betekent een dreigende grootmacht aan de buitengrenzen van Europa voor de vrijheid van meningsuiting? Wat is je taak als schrijver? De Oekraïense auteur Oksana Zabuzhko is een felle criticaster van Rusland, maar wat betekent dit voor haar autonome schrijverschap? In dit programma gaat Zabuzhko over deze onontkoombare vraagstukken in gesprek met slaviste Ellen Rutten en schrijver en reiziger Auke Hulst. In samenwerking met Center for Ukrainian Cultural Studies.

Past Violence & Hate Speech

Schrijvers die het nationaal geweten proberen aan te spreken worden geregeld het mikpunt van haat. Is het verstandig om gevoelige onderwerpen uit het verleden zoals gewelddadige onderdrukking of genocide in een historische roman te ontrafelen? Of kun je dit soort thema’s beter aan historici overlaten? In dit programma worden de (literaire) degens gekruist over ‘haatspraak’ en geweld, met o.m. Olga Tokarczuk die met haar uitspraken over de zwarte bladzijden uit de Poolse geschiedenis een ware haatcampagne over zich heen heeft gekregen, en Frank Westerman die met zijn meest recente boek Een woord, een woord een weerwoord op terreur zoekt.

Boekpresentatie Andrey Kurkov: Dagboek Majdan

Uitgeverij Douane presenteert in samenwerking met Read My World de Nederlandse vertaling van Dnevnik Maydana (Dagboek Majdan, 2015). Kurkov geeft een inkijkje in zijn dagelijks leven als schrijver tijdens Euromajdan, de protesten die uitbraken toen bekend werd dat Oekraïne het associatieverdrag met de EU niet zou ondertekenen. Het dagboek geeft een verhelderend inzicht in zowel de politieke gang van zaken als in het dagelijks leven in Kiev, waar op enkele minuten lopen van Kurkovs appartement een van de belangrijkste en roerigste episoden in de geschiedenis van onafhankelijk Oekraïne plaatsvindt. Andrey Kurkov gaat in gesprek met Arie van der Ent, uitgever van Douane.

What Comes From Afar 2.0

Jonge Amsterdammers voeren gesprekken met Victoria Amelina en Ziemowit Szczerek. Geïnspireerd door het werk van deze auteurs dragen de jongeren in de talkshow ook eigen werk voor. Het gesprek wordt gemodereerd door Tsead Bruinja.

Movies That Matter

Ukrainian Sheriffs (19:00 – 20:30)
Regie: R. Bondarchuk (Duitsland, 2015, 85’, Engelse ondertiteling)
Op het platteland van Oekraïne is een groot tekort aan politiemensen. Om deze lacune op te vangen is men in Stara Zburivka op het lumineuze idee gekomen om de sterkste en slimste mannen van het dorp tot sheriffs te benoemen. Het droogkomische plattelandsleed wordt doorkruist door de rap naderende oorlog, die de mannen dwingt tot het maken van essentiële keuzes.

Ida (20.45 – 22:10)
Regie: P. Pawlikowski (Polen, 2013, 80’, NL ondertiteling)
Polen, 1962. De wees Anna staat op het punt om haar geloften af te leggen bij de kloosterschool. Maar alles verandert als blijkt dat ze nog een levende tante heeft, Wanda. Anna ontdekt dat ze van Joodse afkomst is en dat haar echte naam Ida is.

Fotografie: Richard Tas

facebook instagram twitter