Over de workshops

Read My World en Uitgeverij Chaos presenteren de schrijfworkshop Dagboek als feministisch genre.

Adrienne Rich omschreef het dagboek als “een diepgaand vrouwelijk en feministisch genre,” omdat het dagboek, zoals het feminisme, vragen stelt en connecties maakt tussen eerder verborgen aspecten van het leven. In deze serie gebruiken we de overeenkomsten tussen het dagboek en feminisme als beginpunt voor een schrijfexperiment met verschillende genres in/als het dagboek.

Zes feministische schrijvers en denkers geven in een inkijkje in hun eigen onderzoek en delen schrijfoefeningen. Iedere workshop is een apart moment om dit te doen, die je los van de rest van de workshops kunt volgen. Het is ook mogelijk om je op te geven voor de hele serie, zodat het een schrijfcursus wordt waarbij je ook de mogelijkheid hebt om feedback te ontvangen en samen aan teksten te werken met de initiatiefnemer van deze serie Emma van Meyeren, schrijver en DJ uit Amsterdam. In 2020 heeft Uitgeverij Chaos een collectie van haar essays over rouw uitgegeven onder de titel ‘Ook ik ben stukgewaaid’.

Voor iedere sessie ontvang je een reader met teksten die de workshops hebben geïnspireerd. De readers worden ontworpen door Rietlanden Women’s Office. De workshops zijn meertalig (Nederland/Engels). De hoofdtaal van elke sessie is de taal waarin de aankondiging is geschreven. Voor vragen neem contact op met Emma van Meyeren.

De sessies zijn telkens op zatermiddag van 14:00 tot 16:00 uur

Volg de Facebookpagina van de workshops voor updates!

  • 20 maart: Romy Day Winkel

    Love Tokens: On Romantic Gesture and Its Restricted Objects

    In this workshop, Romy Day Winkel invites you to join her in making a love token, and to use this object as a starting point for your personal reflections on romance (in all its guises). Through a short reading of the history of this gesture, you will be asked to enter a guided room-walk in search of a romantic object in your everyday surroundings. You will then work with your found material, think and talk about ways to imitate their meaning, to figure out what happens when you don’t just write about, but with and through an object.

    Romy Day Winkel is a writer, researcher and musician based in Amsterdam. Her research on romance as a locus for revolutionary longing is expanding via the Critical Studies program at Sandberg Institute, as well as her digital archive (IG @romance_utopia) and radio show. She also runs a socialist feminist zine called SNAKY ZINE and interviews poets for Perdu’s podcast series.

    UITVERKOCHT
  • 3 april: Tessel Veneboer

    Kathy Acker, het lichaam en plagiaat

    De Amerikaanse auteur Kathy Acker (1947-1997) schreef experimentele literatuur waarin ze de instabiliteit van identiteit blootlegt. Haar werk is hyperpersoonlijk maar niet strikt autobiografisch: fictie en werkelijkheid zijn in haar werk moeilijk te onderscheiden. Zo schreef ze bijvoorbeeld ‘fake autobiography’ en plagieerde teksten van anderen. Acker probeerde een taal te vinden waarmee ze het lichaam aanwezig kon maken in de tekst. Lichamelijkheid, gevoelens, politiek, seks: bij Acker komt het allemaal samen. Aan de hand van haar vroege werk “Section from Diary” (1971) zullen we twee van haar schrijftechnieken toepassen op de dagboekvorm: het kopiëren van anderen (plagiaat) en het creëren van lichamelijkheid in de tekst.

    Tessel Veneboer is als promovenda verbonden aan de vakgroep Engelse letterkunde van de Universiteit Gent. Daar houdt ze zich bezig met queer theorie en onderzoekt de rol van seksualiteit in experimentele literatuur. Haar literatuurkritiek en korte verhalen zijn onder andere verschenen bij De Nederlandse Boekengids, deBuren en nY.

    UITVERKOCHT
  • 17 april: Leana Boven

    Ghost Stories and the Invisible

    Ghosts are embodiments of what we are scared of and cannot fully grasp, as well as beings that are made invisible, supposedly not present in our “real” world. They are embodiments of the social, created by human imagination, and do not just appear out of nowhere. The shadows that follow us are also shadows of ourselves. This workshop departs from Avery Gordon’s understanding of Ghostly Matters: “to be haunted is to be tied to historical and social effects.” By looking at current queer/feminist ghost stories such as the work of Carmen Maria Machado we will consider how the ghostly can be used to understand the unseen influences of our daily lives. How the scary things that haunt us, those echoes, murmurs and shadows, connect our present to our past.

    Leana Boven is a curator, program maker and researcher from Rotterdam. She works with the Casco Art Institute: Working for the Commons and created the exhibition ‘On Collective Care and Togetherness’ at MAMA in 2020. She is interested in queer, feminist and decolonial critiques.

    UITVERKOCHT
  • 8 mei: Grâce Ndjako

    Demystificatie van het zelf: schrijven door bestaan

    In deze workshop staan we stil bij het werk van Anna J. Cooper en Simone de Beauvoir. Zowel Cooper als de Beauvoir schrijven over het bestaan als ‘ander’, en het moeten strijden tegen een beeld dat anderen hebben gecreëerd. We zullen o.a Beauvoir’s ideëen over de mythe bespreken, en de manier waarop deze het bestaan ontkend. We zullen daarna de subjectieve en fenomenologische benaderingen van Cooper en Beauvoir in het beschrijven van hun doorleefde ervaring bespreken.

    Grâce Ndjako is schrijver en docent filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Haar werk verscheen onder andere in de bundel Afrolit (Dipsaus, 2020), de Nederlandse Boekengids, Lilith Magazine en Hard//hoofd.

    UITVERKOCHT
  • 22 mei: Fiep van Bodegom

    Aan de hand van dagboekfragmenten van enkele schrijfsters uit het Japan van de 10e eeuw, krijgen de deelnemers een korte  inleiding en schrijfopdracht. We bespreken de opdracht gezamenlijk.

    Fiep van Bodegom is redacteur van De Gids. Ze is docent bij de afdeling Creative Writing aan Artez en beeld & taal aan de Rietveld Academie en schrijft regelmatig over literatuur. Daarnaast publiceert ze essays, proza en vertalingen.

    Uitverkocht
  • 5 juni: Mia You

    Mary Kelly: Women’s Work as Artist’s Work

    Lucy Lippard describes Mary Kelly’s 1970s documentary project Post-partum Document – which was conceptualized both as installation and as a book – as a “portrait of the mother’s own emergence into sexuality, language and self-identity in a patriarchal world, paralleling the ‘other’ experience of the same phenomena by her male child.” Through collecting, transcribing and translating her child’s dirty diapers, first words, and scribbling, Kelly searches for language that makes legible the role of social reproduction within capitalism. In this session, we will work across objects, images and texts to document and decipher the unspoken labor imposed upon us versus that which we willingly offer.

    Mia You is a writer and scholar currently teaching in the English Language and Culture program at Utrecht University and in the Critical Studies program at the Sandberg Institute. She is author of the poetry collections I, Too, Dislike It (1913 Press, 2016) and Objective Practice (Achiote Press, 2007), and other writing has appeared in Artforum,

    UITVERKOCHT